);

Jak powinien wyglądać rower do turystyki z sakwami? Pozwól, że opowiem Ci krótką historię, skąd ja się tego dowiedziałem.

Moja znajomość z produktami Surly zaczęła się od tego modelu właśnie – Long Haul Trucker. Było to w czasach kiedy pracowałem jako mechanik i sprzedawca w jednym z londyńskich sklepów rowerowych. W chudych stalowych rurkach ramy byłem zakochany już wcześniej, ale jakoś nie natknąłem się na sprzęt od Surly (trochę to moja wina, bo mój rowerowy świat przez pewien czas był dość mocno ograniczony przez klapki na oczach pozwalające widzieć tylko rowery BMX). W momencie kiedy po raz pierwszy zobaczyłem LHT zrozumiałem, że mam do czynienia z czymś wyjątkowym. Rower był obwieszony sakwami, a jego właściciel był właśnie w trakcie wyprawy po Wielkiej Brytanii i zatrzymał się w naszym sklepie w Richmond, aby zakupić zapasową dętkę.

Jak tylko odjechał, usiadłem do komputera i moja przygoda z Surly rozpoczęła się. Pierwszą konkluzją było to, że Long Haul Trucker to produkt seryjny w znośnej cenie, ale tak zaprojektowany i wykonany, że na myśl od razu przychodzą stalowe ramy budowane na specjalne zamówienie.

Dlaczego podróżnicy wybierają Surly Long Haul Trucker?

Część jeżdżących wybiera gotowy rower w specyfikacji fabrycznej, ale większość jednak decyduje się na budowę roweru na bazie ramy i widelca LHT. Już wyjaśniam dlaczego, główne powody są dwa:

  • fabrycznie budowane koła nie dają gwarancji długiej żywotności
  • nie każdy preferuje kierownicę typu „baranek”

Co jest wyjątkowego w ramie Surly LHT i dlaczego można na niej zbudować rower idealny do turystyki z sakwami?

Nie chodzi tutaj o jakieś rozwiązania niewidywane w innych ramach, ale o to, że w jednej ramie udałe się je wszystkie zmieścić.

  • zbudowana ze stali chromowo-molibdenowej 4130. Oznacza to duży komfort jazdy i możliwość ewentualnej naprawy wszędzie na świecie.
  • bardzo szeroki zakres rozmiarów ramy, każdy od 150 cm do 2 metrów wzrostu znajdzie coś dla siebie. Do wyboru koła 26″ i 28″.
  • geometria ramy zapewnia stabilną i wygodną jazdę nawet w pełnym załadunku.
  • tylne widełki ramy są na tyle długie, że nigdy nie ma problemu z piętami haczącymi o sakwy
  • rama występuje też w wersji pod hamulce tarczowe i jest wtedy pod nazwą Disc Trucker. (muszę napisać kiedyś o zaletach i wadach jednego i drugiego systemu!)
  • bardzo dużo punktów montażowych do bagażników, błotników, uchwytów na bidony (aż trzy!)
  • uchwyt na zapasowe szprychy
  • prosty stonowany wygląd, kolory nierzucające się w oczy, naklejki, które można łatwo odkleić. Podróżując po różnych zakątkach świata, nie chodzi o popisywanie się rowerem i tym samym inspirowanie złodziei do kradzieży

Rower do turystyki z sakwami - Surly Long Haul Trucker

Co warto wiedzieć o tych ramach zastanawiając się nad zakupem

Dostępne rozmiary: 26″ w rozmiarach 42–62 cm; pod koła 700c (28″) w rozmiarach  56–62 cm

Z jakimi najgrubszymi oponami jest kompatybilna rama:

  • 26″: 26 x 2.1″ (z błotnikami)
  • 700c: 700c x 42 mm (z błotnikami)
  • 700c: 700c x 45mm (bez błotników)

Z jakimi najgrubszymi oponami jest kompatybilny widelec:

  • 26″: 26 x 2.0″ (bez i z błotnikami)
  • 700c: 700c x 50 mm (bez i z błotnikami)
  • 700c: 29 x 2.0″ (bez i z błotnikami)

Średnica sztycy: 27,2 mm

Jakie stery: 1 1/8″ a-head

W galerii poniżej kilka przykładów LHT i Disc Trucker zbudowanych u nas

Comments  / 2

  • Maciej Ząbek says:
    24 listopada 2019 at 15:27

    Pytanie. Trochę ważę i jeżdżę dlatego na Maraton Mondial 28×1,75. Czy ten rozmiar zmieści się w ramie i widelcu? Ktoś już próbował?

    • LHT i Disc Trucker zmieszczą takie opony tylko w widelec. Rama może na siłę tak, nigdy nie próbowaliśmy, ale wtedy miejsce pomiędzy ramą i oponą byłoby bardzo niewielkie, więc każde rozcentrowanie koła oznaczałoby ocierającą o ramę oponę.

Comments are now closed.