);

Wybieranie roweru tak samo jak jest ekscytujące, może czasem przyprawić o ból głowy. Nieskończona ilości informacji z różnych stron, przyprawiona opiniami z forów internetowych (często przeciwstawnymi) nie ułatwia sprawy. Ja dodam dzisiaj trzy grosze od siebie, ale bez żadnych obietnic. Mam tylko jedną radę: wybór roweru/ramy to nie jest sprawa życia lub śmierci, nie ma co podchodzić do tego zbyt poważnie. Całą prawdę o swoim wyborze poznasz dopiero po pierwszych kilkuset kilometrach i jeśli okaże się, że coś jest nie tak, to wyjdziesz z tego mądrzejsza/mądrzejszy o cenne doświadczenia kolejny zakup będzie na pewno bliżej ideału. Ja jak na razie mam całkiem niezły wynik w doradzaniu klientom w zakupie, więc może to co tu napiszę, naprowadzi cię bliżej właściwego wyboru.  

Straggler z prostą kierownicą. Dawcą części był Kross Inzai z napędem Alfine 8.

Stalowe ramy Surly to częsta baza rowerów wyprawowych. Disc Trucker i Straggler na pierwszy rzut oka są do siebie dość podobne, dlatego postanowiłem napisać kilka słów o ich różnicach, co mam nadzieję, pomoże Ci w wyborze tego właściwego. Rowery z Surly są bardzo wszechstronne i można je ubierać w najróżniejsze konfiguracje części. Każdy model tej marki ma jakieś główne zastosowanie, jakąś myśl przewodnią, ale świetnie przemyślana konstrukcja i wszechstronna geometria pozwala na zbudowanie na bazie tego jednego wybranego modelu bardzo różne rowery. 

Ja od 8 lat jeżdżę na tej samej ramie Surly Karate Monkey, ale mój rower bardzo w tym czasie ewoluował. Od terenowego singlespeeda na początku do wycieczkowca z przerzutkami, błotnikami i bagażnikiem z tyłu i z przodu w ostatniej inkarnacji.

Disc Trucker na kołach 28″.

Zarówno Disc trucker i Straggler wpadają po trochu w kategorie rowerów turystycznych, wyprawowych i przełajowych. Oba mają wersje w różnych rozmiarach kół. W przypadku Disc Trucker są to koła 28” i 26”, a w Straggler natomiast 28” i 650b (takie 27,5″, ale na chudszych oponach). Poniżej zamieszczam tabelkę z dokładnym wykazem dostępnych rozmiarów i kombinacji (nie każdy rozmiar jest dostępny w wersjach pod oba rozmiary kół):

SURLY DISC TRUCKER SURLY STRAGGLER
26” 700c (28”) 650b 700C (28”)
38 cm
42 cm
46 cm
50 cm
52 cm
54 cm
56 cm
58 cm
60 cm
62 cm
64 cm

Jak widać Disc Trucker to świetna baza do roweru wyprawowego dla osób o każdym wzroście z tym tylko jednym założeniem, że chcesz rower na kołach 26 cali. Jeśli jednak planujesz rower na kołach 28 cali Disc Trucker ma pewne ograniczenia – trzeba być stosunkowo wysokim, bo najmniejsza rama to rozmiar 56 cm. W praktyce jest to propozycja dla osoby o wzroście co najmniej 175 cm. Wklejam tutaj także tabelkę pomagającą w doborze rozmiaru do twojego wzrostu, którą można znaleźć na stronie Surly.

Nie jest to najdokładniejszy sposób dopasowania roweru, ale mogę powiedzieć z doświadczenia, że całkiem nieźle się sprawdza. 

Gdzie zatem są te różnice?

Oba rowery mają tę samą nośność, czyli mogą przewieźć maksymalnie taki sam ciężar. Rowerzysta plus bagaż lepiej, żeby nie ważyli więcej niż 160 kg. Główna różnica polega na geometrii ramy. Disc Trucker ma większą bazę kół (odległość pomiędzy kołami), co w efekcie oznacza stabilniejszy rower, zwłaszcza pod dużym obciążeniem. Z drugiej strony Straggler o krótszej bazie kół da Ci rower bardziej żwawy, zwrotny, lepiej zachowujący się na technicznych trasach. Bierze się to stąd, że jest to rower w pierwszej kolejności zbudowany z myślą jeździe gravelowo-przełajowej. 

Surly Straggler Custom

Surly Straggler ze wspawanymi złączkami S&S Couplers.

Porównując wymiary ramy w obu modelach, największą różnicę można zauważyć w długości tylnego trójkąta. Disc Trucker ma tylne widełki dłuższe o 3 cm w porównaniu do Straggler’a. W praktyce daje to więcej miejsca z tyłu na sakwy – nie będziesz mieć problemu z nawet tymi największymi. Docenią to zwłaszcza osoby z dużym rozmiarem buta, które doświadczyły kiedyś problemów z dostosowaniem sakw i bagażnika do swojego roweru napotykając problem z piętami haczącymi o sakwy. Jeśli próbowałeś/próbowałaś kiedyś zrobić z typowego roweru górskiego sprzęt do touringu to wiesz, o co chodzi.

Przez to, że Straggler jest krótszy i ma bardziej pionowy kąt główki ramy możesz mieć problem z haczeniem palcami o przedni błotnik kiedy postanowisz taki zamontować, dlatego jeśli rozmiarówka na to pozwala staramy się polecać Disc Trucker wszystkim tym, którzy wiedzą, że na 100% będą cały czas jeździć z pełnymi błotnikami.

Kolejną łatwo zauważalną różnicą pomiędzy tylnymi trójkątami jest sposób mocowania zacisku hamulca tarczowego. Straggler ma go zamontowanego w sposób tradycyjny na górze trójkąta, Disc Trucker natomiast, ma go w środku. Jakie ma to znaczenie?  Jeśli nie planujesz bagażnika albo pełnej długości błotników, nie ma to większego znaczenia. Jeśli jednak będziesz instalować bagażnik i błotniki, wtedy w przypadku Disc Trucker będzie to łatwiejsze operacja. Takie umieszczenie zacisku eliminuje ewentualny konflikt pomiędzy poprzeczkami błotnika lub bagażnika a tym właśnie zaciskiem. Nie jest to problem nie do obejścia, ale w przypadku bagażnika wymaga zastosowania specjalnych dystansów, ewentualnie bagażnika przeznaczonego do rowerów z hamulcami tarczowymi, które czasami oznaczają również trochę słabszą konstrukcję. Jeśli chodzi o błotniki, oznacza to gimnastykę przy odpowiednim wygięciu poprzeczek tak, aby nie zawadzały o zacisk hamulca. Haki tylnego koła w Straggler mają jednak pewną zaletę, którą doceni na pewno każdy, kto chce maksymalnie uniwersalną ramę. Są to haki tak zwane poziome, czyli masz możliwość przesuwanie koła w przód i tył względem mechanizmu korbowego. Masz więc opcję zamontowania w tej ramie piasty z biegami planetarnymi (biegami w piaście) lub zrobienie z niego roweru typu singlespeed, czyli na jednym biegu, a nawet ostrego koła. 

Haki w ramie Surly Disc Trucker.

Haki w ramie Surly Straggler.

ROZWIĄZANIE WARTE UWAGI: Poziome haki w Straggler są otwarte „do przodu”, to w połączeniu z mocowaniem zacisku hamulca tarczowego w tradycyjnym miejscu, czyli na górnych widełkach, pozwala w efekcie na łatwe wyjmowanie i wkładanie koła, bez problemu z tarczą blokującą się o zacisk. (Dobrze wiem o co chodzi, ponieważ mam wiekowe Surly Karate Monkey, gdzie wyjęcie tylnego koła to niezła gimnastyka, właśnie przy połączeniu haków otwartych do tyłu i zacisku hamulca na górnych widełkach tylnego trójkąta).

Do Disc Trucker możesz zamontować odrobinę grubsze opony, maksymalnie 45C, a do Straggler maksymalnie 42C. Disc Trucker, jako ten bardziej wyprawowy, ma 3 miejsca do montażu koszyka bidonu, Straggler ma tylko 2. Wspomnę jeszcze o dwóch dobrze wyczuwalnych różnicach pomiędzy tymi ramami. Wysokość środka suportu w Disc Trucker jest niższa, co oznacza stabilniejszy rower pod dużym obciążeniem oraz to, że po zdjęciu nóg z pedałów mamy bliżej do ziemi kiedy chcemy się podeprzeć. Górna rura jest krótsza, a główka ramy wyższa kiedy porównujemy te same rozmiary ram obu modeli. W praktyce oznacza to, że Disc Trucker da nam wygodniejszą, bardziej wyprostowaną pozycję jazdy (piszę to ze świadomością, że dość mocno uogólniam, ale dla większości rowerzystów daje to właśnie takie odczucia). Z drugiej strony Straggler mając dłuższą górną rurę i niższą główkę ramy wymusza pochyloną pozycję jazdy, którą można docenić kiedy chce się pojeździć tym rowerem bardziej dynamicznie.

Jaki rozmiar kół wybrać 28″, czy 26″, a może 650B?

Na 26 cali decydują się osoby szukające roweru dającego możliwość przewiezienia większego ładunku bez ryzyka pękających szprych. Mniejsze koło oznacza mniejsze naprężenia i stąd ta różnica. Disc Trucker na kołach 26 cali pozwala zamontować również trochę grubsze opony o szerokości do 2,1 cala. Przy dużym obciążeniu, taka gruba opona gwarantuje większy komfort jazdy. Z drugiej strony, większe koła oznaczają łatwiejsze utrzymanie prędkości oraz płynniejszą jazdę po nierównościach.

Surly Disc Trucker „dla niej i dla niego” na kołach 26″.

Co jeśli nie chcesz hamulców tarczowych?

Hamulce tarczowe nie są niezbędne w rowerze wyprawowym, więc doskonale rozumiem, że ktoś może chcieć używać hamulców typu v-brake. Starszymi braćmi tytułowych ram, są modele Surly Long Haul Trucker i Cross Check. Wszystkie wymienione różnice w tym artykule można bezpośrednio odnieść do tych modeli.

Aktualizacja na 2021! Chyba czas się pogodzić z odchodzeniem hamulców v-brake i canti w niepamięć. Ja już to dawno temu zrobiłem i czuję się z tym świetnie. Nie przekonałem się jednak jeszcze do hydrauliki w rowerach wycieczkowych i nie wiem, czy taki czas kiedykolwiek nadejdzie? W 2021 Long Haul Trucker przestaje być produkowany, a Cross Check na razie pozostanie jeszcze dostępny, ale tylko już jako sam frameset.

Aktualizacja na 2021! Chyba czas się pogodzić z odchodzeniem hamulców v-brake i canti w niepamięć. Ja już to dawno temu zrobiłem i czuję się z tym świetnie. Nie przekonałem się jednak jeszcze do hydrauliki w rowerach wycieczkowych i nie wiem, czy taki czas kiedykolwiek nadejdzie? W 2021 Long Haul Trucker przestaje być produkowany, a Cross Check na razie pozostanie jeszcze dostępny, ale tylko już jako sam frameset.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że pomogłem Ci w wyborze choć trochę. Tak naprawdę, problem z wyborem mogą mieć przede wszystkim osobnicy i osobniczki o wzroście w okolicach metra osiemdziesiąt (bo mają to szczęście, że mogą wybierać). Wszyscy, którzy znajdują się na początku lub końcu skali są skazani na dostępne w ich rozmiarach modele. Disc Trucker w 2021 przeszedł bardzo dużą przemianę, ale wszystko napisane powyżej nie straciło na aktualności. 

Jeśli masz problem z doborem ramy do swojego wzrostu, to pisz do mnie lub komentuj poniżej, postaram się pomóc.

Na Facebook’u działa grupa Surly Polska – grupa wsparcia dla nieszablonowych rowerzystów https://www.facebook.com/groups/154825315188742 Zachęcam do dołączenia!

Comments are closed.